Kirje kaksitoista: Heimoja siellä, heimoja täällä

Yksi mielenkiintoisimmista asioista joka on Keniassa olon aikana noussut pinnalle, on paikallinen heimokulttuuri. Heimoja on laskentatavasta ja kysyjästä riippuen 42 tai 44. Viimeisimpänä ryhmänä heimostatuksen ovat saaneet intialaisten siirtolaisten jälkeläiset vuoden 2017 vaalien jälkeen. Tällä tavoin poliitikot kalastelivat äänestäjiä intialaisista, joita Keniasta löytyy yllättävän suuri vähemmistö. Intialaisista lisää myöhemmin. Toinen vastikään vuonna 2016 virallisen heimostatuksen saanut ryhmä on Makonde-yhteisö.

Keskeinen tekijä heimoluokittelussa on kieli. Kieliryhmiä on kolme: bantut, nilootit ja kushilaiset. Kieliryhmien edustajat ovat jakautuneet maantieteellisesti eri puolille Keniaa ja kieliryhmän perusteella voidaankin päätellä mistä ilmansuunnasta heimot ovat vaeltaneet alueelle.


Bantu-kieliryhmä dominoi Saharan etelänpuoleista Afrikan aluetta.


Valitettavasti en löytänyt googlesta järkevää kaaviota tai listaa josta heimot alaheimoineen löytyisi järkevästi. Alla kuitenkin nopeasti kyhätty lista Keniassa elävistä heimoista suurimmasta pienimpään. Tiedot ovat tosin vuodelta 2016, eli heimojen prosentuaaliset osuudet saattavat heitellä suuntaan tai toiseen, mutta ensimmäiset neljä heimoa hallitsevat yhä tänäkin päivänä heimokentällä.


Kikuju 22% 
Luhya 12% 
- Bukusu
- Isukha
- Maragoli
- Marama
- Tachoni
Luo 11% 
Kalenjin 8%
- Elgeyo
- Kipsigis
- Marakwet
- Nandi
- Pokot
- Sabao
- Terik
- Tugen
Swahili 9.5% 
- Bajuni 
Kamba 8% 
Kisii 5% 
Ameru 5% 
Maasai 1.5% 
- Sengwer 1% 
Embu 1.5% 
Somali 1% 
Turkana 1% 
Taita 0.7%  
- Taveta 
Samburu 0.5% 
Kore 
Kuria
Miji Kenda
- Chonyi
- Digo
- Duruma
- Giryama
- Jibana
- Kambe
- Kauma
- Rabai
 - Ribe
Ogiek 
Oromo
- Orma
Pokomo
Rendille 
Suba 
Yaaku
Makonde 
Asian (intilaiset)


Heimojen runsas määrä (okei, ei vedä vertoja Tansanian noin 120 heimolle...) ja jokaisen heimon omat ominaispiirteet ovat päässeet yllättämään oikein olan takaa. Se, mihin heimoon yksilö kuuluu, vaikuttaa moneen asiaan.

Kieli

Kenian viralliset kielet ovat englanti ja swahili. Kielenä swahili on lingua franca, Itä- ja Keski-Afrikan yleiskieli jota puhutaan muun muassa Tansaniassa, Ugandassa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa. Swahilin puhujien kesken on alueittaisia "murre" eroja, ja esimerkiksi Keniassa swahilin puhujat sekoittavat enemmän englantia, kun taas Tansaniassa puhutaan "puhdasta" swahilia.

Englannin ja swahilin lisäksi Keniassa puhutaan useita muita kieliä: jokaisella heimolla on oma kielensä. Jotkut alkuperäiskielet saattavat olla samankaltaisia, jolloin eri taustoista tulevat ihmiset saattavat ymmärtää toisiaan. Ne jotka ovat viettäneet lapsuudessaan paljon aikaa eri heimotaustoista tulevien kanssa, ovat saattaneet omaksua oman alkuperäiskielen lisäksi myös muita kieliä.

Keskeinen kysymys onkin, miten käy niille kielille, joita puhuu vain pieni vähemmistö? Esimerkiksi Yaaku-heimossa on jäseniä rapiat 4000 ja puhujia sitäkin vähemmän.

Nimi

Kun lapsi syntyy, annetaan hänelle perus "englantilaisen" nimen lisäksi toinen nimi, joka yleensä riippuu siitä, mihin kieliryhmään lapsen vanhemmat kuuluvat. Nimenanto ei eroa heimojen tai alaheimojen välillä niin paljoa, vaan käytännön määrää juuri kieliryhmä. Bantut nimeävät omat lapset heidän vanhempien mukaan, esimerkiksi tytär saa nimen äidin äidiltä ja poika saa nimen isän isältä. Niloottien nimenantosysteemi perustuu aikaan: nimen määrää se, mihin kellon aikaan lapsi syntyi. Kushiittien nimenannosta ei juurikaan löytynyt tietoa, mutta työkaverini veikkaavat, että nimi periytyy isän puolelta.

Keniassa on yleistyneet myös heimorajat ylittävät avioliitot, jolloin vanhemmat sopivat keskenään, kuinka lapset sitten nimetään tulevaisuudessa. Esimerkiksi tytöt voidaan nimetä äidin puolen mukaan ja pojat isän puolen mukaan, tai päinvastoin.  

Tavallisesti lapselle ei järjestetä ristiäisiä tai muita nimenantoseremonioita, paitsi katolisten keskuudessa kun lapsi kastetaan. Tällöin lapsi saa myös katolisen perinteen mukaan kummit. 

Vaikka tapa antaa nimi on sama kieliryhmiin kuuluvien heimojen kesken, nimet saman kieliryhmän sisällä vaihtelevat heimoittain. Esimerkiksi luhyat ja taitat kuuluvat molemmat bantu-kieliryhmään, mutta heillä on omat nimet. Mielestäni ehkä jännintä koko nimisysteemissä on se, että mihin heimoon henkilö kuuluu, voidaan päätellä pelkästä nimestä. Suoraan heimotaustasta kysymisen sijasta, henkilö voi koittaa kalastaa toisen nimen. 

Itse olen saanut jo kolme nimeä: yhden luo-heimon ja kaksi kisii-heimon nimeä.

Luo (nilootit):  Akinyi - syntynyt aikaisin aamulla
Kisii (bantu):   Bosibori - vapaus (freedom)
                         Kemunto - virran pyörre (rounding a gulf)

Nimien uskotaan myös tuovan kantajalleen tiettyjä ominaisuuksia ja luonteen piirteitä, jotka määrittelevät henkilön elämänkulkua. 

Luonteenpiirteet

Eri heimoja kuvaillaan erilaisilla luonteenpiirteillä jotka istuvatkin tiukassa: luot nähdään väkivaltaisina, kiviä heittelevänä heimona, kalenjinit juoksevat kovaa mursikin voimalla, luhyiat ovat fyysisesti vahvoja, kisiit taas iloisia ja kikujut kovia tekemään bisnestä. Taitat ovat erinomaisia kokkeja.
 
Esimerkiksi masai-heimo nähdään primitiivisenä ja traditionaalisena heimona, joka pitää tiukasti kiinni omista kulttuurisista tavoistaan. Tämän luonnehdinnan kääntöpuolena on, että turismi ratsastaa masai-heimolla ja erilaiset katalogit vilisevätkin kuvia heimon jäsenistä traditionaalisissa asuissa. Oman kokemukseni mukaan Kenia on paljon enemmän kuin vain masai-heimo. Valitettavasti turismin luomat kuvat masaista jättävät varjoonsa monenlaisia ongelmia, muun muassa heidän keskuudessaan esiintyy vielä surullisen paljon naisten sukuelinten silpomista, joka on erityisen haitallinen kulttuurinen traditio. Olen vieraillut projektini sivukonttorissa Kilgoriksessa, joka sijaitsee Narokin piirikunnassa, jossa enemmistö asukkaista on masai-heimon jäseniä. Olen keskustellut seksuaali- ja lisääntymisterveyden neuvojien kanssa, ja he ovat kertoneet, että erityisesti nuorten masai-heimon jäsenien keskuudessa on todella alhainen kouluttautumisaste, paljon teiniraskauksia ja avioliittoja ja HI-tartuntoja. Monet nuoret naiset päätyvät seksityöläisiksi, jolloin he altistuvat erilaisille sukupuolitaudeille, fyysiselle ja henkiselle väkivallalle. Ihmisiä päätyy toki seksityöläisiksi myös muistakin ryhmistä, mutta Narokin piirikunnan alueella ongelma on suurin suhteessa muihin piirikuntiin. Seksuaali- ja lisääntymisterveys neuvojat kartoittavat ja testaavat mahdollisten sukupuolitautien varalta seksityöläisiä, ja yhtenä työnkuvanani onkin ollut viedä terveystietoja digitaaliseen muotoon. En osaa sanoin kuvailla, kuinka surulliseksi tulen kun syötän parikymppisten nuorten naisten tietoja järjestelmään: esimerkiksi eräs vuonna 1995 syntynyt nainen oli aloittanut seksityön vuonna 2013 ja hänellä oli jo HI-tartunta. Tai kun siskoni kanssa samana vuonna syntynyt (1999) on aloittanut seksityön jo 13-vuotiaana. Silmäkulmani kostuu joka kerta, sillä suurin osa heistä toimii seksityöläisenä pakon edestä.

Palatakseni takaisin varsinaiseen aiheeseen, koko heimoa kuvailevat luonteenpiirteet ovat problemaattisia, sillä esimerkiksi aggressiviisuuteen tai bisnesvainuun liittyvät ominaisuudet riippuvat toki myös yksilötason luonteenpiirteistä. Toisaalta, monet heimot ovat sisäistäneet itseensä liitetyt stereotypiat, jolloin he käyttäytyvätkin niiden mukaisesti. Mutta kuinka nämä stereotyypiat vaikuttavat sitten yksilötasolla vai vaikuttavatko ne ollenkaan? Voiko joku jättää jonkun unelman toteuttamatta, koska ei kuulu tiettyyn heimoon eikä näin ollen omaa kikujuiden bisnesvainua? 


Toinen ongelma, joka nousee heimoihin liitetyistä luonteenpiirteistä on se, kuinka poliikot käyttävät näitä uskomuksia hyväkseen.

Heimoidentiteetti ja politiikka

Todella mielenkiintoinen ja synkkä aihe, nyt harmittaa kun en ole tehnyt oikeastaan ollenkaan muistiinpanoja eri ihmisten kanssa käydyistä keskusteluista liittyen heimoidentiteettiin ja politiikkaan. Mutta erityisen hyvin mieleenli on syöpynyt kun host-äitini kertoi, että kun on kyse politiikasta, niin hyvästä naapuristakin tulee vihollinen, jos hän ei kuulu samaan heimoon. 

Politiikan saralla heimolla on merkitystä. Keniassa on ollut vuoden 1963 itsenäistymisen jälkeen neljä presidenttiä: Jomo Kenyatta (kikuju), Daniel Moi (kalenjin), Mwai Kibaki (kikuju) ja nykyinen istuva presidentti Uhuru Kenyatta (kikuju). Yleensä poliittiset ehdokkaat saavat kannatuksen ja äänet omilta heimojäseniltään, ja loogista toki on, että kun heimokenttää dominoi kikujut, saavat kikuju-poliitikot myös eniten ääniä. 

Keniassa on haasteellista päästä mukaan politiikkaan tavallisena tallaajana, sillä politiikan kentällä merkkaa raha=valta. Jos fyffee löytyy, niin varmasti voit ostaa paikan parlamentista.

Poliittisia edustajia ei äänestetä sen mukaan, kuka yrittää edistää minkäkin ryhmän asemaa yhteiskunnassa, vaan vaikka ehdokas olisi ryvettynyt minkälaisissa skandaaleissa niin hän saa äänet oman heimoryhmän jäseniltä - koska ehdokas kuuluu samaan heimoon, millään muulla ei juuri ole väliä. Kenian ensimmäinen presidentti Jomo Kenyatta ei kyennyt luomaan vasta itsenäistyneessä valtiossa yhteenkuuluvuuden tunnetta, vaan hänen toimestaan heimojen väliset rajanvedot vahvistuivat. Rajanvedot ovat pysyneet vahvoina tähän päivään saakka. Ehkä surullisin esimerkki tästä on vuoden 2007 presidentinvaalien jälkeiset väkivaltaisuudet, jossa taisteltiin Kenian kolmannen presidentin pallista. Vastakkain olivat Mwai Kibaki (kikuju) ja nykyinen oppositiojohtaja Raila Odinga (luo). Odingan kannattajat syyttivät Kibakia vaalituloksen manipuloinnista, ja kansainväliset tarkkailijat vahvistivat molempien puolien syyllistyneen vaalituloksien sormeiluun.

Väkivalta ei katsonut ikää, nuorimmat surmansa saaneet olivat kuukauden ikäisiä vauvoja, jotka teljettiin ja joukkopoltettiin aseistamattomien naisten kanssa kirkkoon uudenvuoden päivänä Eldoretissa.


Koko homma levisi käsiin 30. joulukuuta 2007, kun Kibaki vannoi valan. Protestit olivat ensin rauhanomaisia, jotka sitten leimahtivat väkivaltaisiksi, kohdistuen kikujuihin ja erityisesti niihin, jotka tulivat samalta alueelta kuin Kibaki. Odinga itse yllytti television ja radion välityksellä mielenosoituksiin, jotka eskaloituvat erityisesti suurissa kaupungeissa silmittömään väkivaltaan. Odingalla on tänä päivänä yhä suuri valta Victoria-järven ympäristöä asuttavaan luo-heimoon, jotka juuri tunnetaan väkivaltaisena heimona. Väkivalta kohdistui erityisesti juuri kikujuihin ympäri maan, Odingan kannattajat niin Rift Valleyn kuin rannikon alueella surmasivat ja ottivat maita haltuun kikujuilta - täysin viattomilta ihmisiltä! Mutta kuten host-äitini sanoi, kun on kyse politiikasta, niin naapurikin muuttuu viholliseksi. Myös perheitä hajosi, sillä jos perheen toinen osapuoli oli ns. vihollisen alueella, niin hänen tuli paeta.

Loppujen lopuksi helmikuussa 2008 YK:n yleissihteerin Kofi Annanin johdolla Kibaki ja Odinga pääsivät sopuun, ja he kirjoittivat sopimuksen pääministerin pestin perustamiseksi. Huhtikuussa 2008 Odinga aloitti presidentti Kibakin hallituksessa pääministerinä. Oliko ratkaisu sitten oikea vai väärä, niin palautti se ainakin rauhan Keniaan. 




Vuoden 2007 vaalien jälkeen tuhannet ihmiset saivat surmansa ja menettivät kotinsa. Väkivalta perustui etnisyyteen ja sitä liekitettiin poliittisen ehdokkaan toimesta. Onneksi viimeisimmät presidentin- ja yleisvaalit ovat sujuneet rauhallisemmin. Mielenkiintoista onkin, kuinka heimojen välisten avioliittojen yleistyessä ja sitä kautta nykypäivän lapsien omatessa monimuotoisemman heimotaustan, niin kuinka tämä tulee pitkällä aika tähtäimellä vaikuttamaan Kenian poliittisen kentän muodostumiseen? Mihin heimoon nuoret identifioivat itsensä, vai identifioivatko lainkaan? Väistyykö heimoideniteetti kansallisen identiteetin tieltä? Miltä Kenian poliittinen kenttä näyttää tulevaisuudessa, kun vanhat patut väistyvät nuorten tieltä?

Itseäni kiinnostaa suunnattomasti kuinka heimoidentiteetti toimii näkyvästi tai näkymättömästi paikallisten arjessa. Kuinka heimoidentiteetti näkyy kenialaisessa politiikassa on mielestäni mahdottoman mielenkiintoinen aihe ja mihin suuntaan politiikka tulee muuttumaan seuraavan sukupolven toimesta.

Tämä postau ei ole nyt ihan tyhjentävä ja varmasti olisi vielä monia muita asioita, joita voisin lisätä. Valitettavasti lähdeviitteetkin puuttuvat. Mikäli sinulla heräsi kysymyksiä tai haluat tarkennuksia, niin täräytäthän ne kommenttiboksiin.

Uwe na siku njema!

Siiri


Kommentit

  1. I had the pleasure of working closely with Benjamin lee for several years as business partners. During the time that Ben served as the Mortgage Representative for my home also for my business financing and he helped me closing off loans which really helped me in my business today, we were consistently far above goal and this can only be attributable to Ben hard work. I appreciate your hard work also big thanks to your team for helping me with a loan to grow my business. If you are looking for a loan in any such kindly contact Mr Ben on  247officedept@gmail.com or talk to him on whatsapp    +1---989-394-3740 . Mr Ben is an honest loan officer working with a huge number of investors willing to finance any project.Thankfully, over time our relationship grew beyond wok and I’m still happy to call him a trusted friend.  

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit