Kirje yhdeksän: Kuulumiset päiväntasaajalta

Yritin olla strateginen ja tähdätä lentäminen yöhön, jotta saapuisin Nairobiin päivällä. Inhoan saapua tuntemattomaan paikkaan, erityisesti väsyneenä lentokentälle keskelle yötä. Saavuin Nairobiin iltapäivällä, mutta väsyneenä. Suunnittelin nukkuvani Helsinki-Doha -välisen matkan, mutta uni jäi hyvin katkonaiseksi, koska henkilökunta huuteli muutaman tunnin välein "maa'm, maa'm would you like to eat something?". Pöllämystyneenä ja kuolan suurinpiirtein valuessa toisesta suupielestä nyököttelin nälissäni - en jännitykseltäni ollut pystynyt syömään edellisenä päivänä juurikaan, joten olisin varmasti ollut näreissäni jos olisin jäänyt ilman ruokaa.

Ensimmäisestä lennostani selvittyä, minulla oli muutaman tunnin vaihto Dohassa, joka oli järkyttävän massiivinen lentokenttä keskellä suurta hiekkakenttää. Kentällä kiinnitin erityistä huomiota henkilökuntaan: lentokentän rahtareista siivoojiin ja asiakaspalvelijoihin, ihmiset näyttivät hyvin erilailta. Pitääkin laittaa muistiin, että tutkin mistä päin Qatarissa/Dohassa oleva työvoima on alunperin kotoisin ja minkälaisilla työehdoilla ja -oloissa henkilöt työskentelevät - onko Qatarissa samanlainen meininki kuin Yhdistyneiden arabiemiraattien Dubaissa, jossa maahanmuuttoperäisellä työvoimalla on karmeat olot?

Ihmeteltyäni kentän suuruutta ja useita luksusbrändien liikkeitä, suutasin toiselle puolelle kenttää odottamaan seuraavaa lentoani, jonka määränpääni oli Nairobi. Lentokoneen noustessa, en oikein vieläkään käsittänyt, että nyt olen todella menossa Nairobiin. Pilkin lähestulkoon koko matkan, ja uneen minut saatteli hauskalta kuulostanut tamilin kielinen elokuva. Saavuin Nairobiin iltapäivällä, väsyneenä ja nälkäisenä. Kenian ICYE oli järjestänyt minulle kentälle noutajan, jonka onneksi bongasin hyvin nopeasti suuresta väkijoukosta, hänen pidellessä kylttiä jossa oli nimeni. Kuljettaja vei minut Nairobin keskustassa sijaitsevaan YMCA hostelliin. Sain kuulla, että samana päivänä Keniaan oli saapunut myös eräs toinenkin vapaaehtoinen Ecuadorista. Käytännössä koko ensimmäinen päiväni meni nukkuessa ja palautuessa yllättävän pitkästä ja rankasta lennosta.

Näissä maisemissa vietimme orientaatioviikon

Seuraavana päivänä Kenian ICYE:n projektikoordinaattori Mercy, tuli hakemaan minua hostellilta ICYEn toimistolle mukanaan ecuadorilainen Sarah, jonka kanssa sitten vietinkin hyvin paljon aikaa. Toimistolta suuntasimme Nairobin kansallismuseoon yhdessä paikallisen vapaaehtoisen Leonin opastuksella. Kuljimme matatuilla eli paikallisilla busseilla. Huh! Ihan eri meininki kuin kotona - matatuissa musiikki pauhasi ja kaikki istuivat tiivisti vierekkäin. Kenian kansallismuseon vieressä sijaitsi ”matelijatalo”, jossa kävimme. Eläintenhoitaja kysyi, haluaisimmeko koskettaa käärmettä, mutta yllätykseksi hän laittoi ihan järkyttävän kokoisen Afrikan vuoristo pythonin Sarahin olkapäille. Itse tyydyin vain hivelemään käärmettä. Afrikan vuoristo pythonin uskotaan tietyillä alueilla tuovan sateita, eli jos kyseinen käärme nähdään ihmisasutuksen lähellä, se siirretään kauemmas eikä tapeta, huonon onnen pelossa.

Afrikan vuoristo python

Maailman vanhin kokonaisena löydetty ihmisen luuranko

Lauantaina siirryimme Sarahin kanssa Carmeliten veljeskunnan ylläpitämään majataloon, joka sijaitsi Nairobissa, noin tunnin ajomatkan päässä keskustasta. Kävimme myös Nairobin kansallispuistossa, joka sijaitsee käytännössä keskellä Nairobia! Oli jotenkin ihan käsittämätöntä nähdä seeproja, kirahveja, puhveleita, krokotiileja ja mitä erilaisimpia antilooppeja Nairobin pilvenpiirtäjiä vasten.
Sunnuntaina vain hengailimme ja odottelimme muita vapaaehtoisia – 13 saksalaista, kahta sveitsiläistä ja ai niin, meidän seurana oli vielä yksi meksikolainen, joka viihtyi lähinnä omissa oloissaan, vaikka yritimme saada häntä mukaamme. Eli kaiken kaikkiaan meitä oli orientaatioviikolla 18 nuorta, jotka sijoitettiin eri puolille Keniaa. Sain myös kuulla, että kanssani Kerichoon samaan projektiin ja perheeseen tulee saksalainen Kim.

Faith is like WiFi: it's invisible but ihas the power to contact you to what you need
Orientaatioviikko oli hyvin hektinen – joka aamu, meillä oli muutama tunti swahilin kielen opetusta, jonka jälkeen kävimme läpi erilaisia vapaaehtoistyöjaksoon liittyviä asioita, joita voisimme kohdata: epätasa-arvosta, omiin odotuksiimme ja erilaisten ihmissuhteiden muodostumiseen jakson aikana. Suomen valmennusleirillä aika lailla samoja asioita, mutta lähinnä yleisellä tasolla – nyt saimme mukaan myös paikallista perspektiiviä. Keskiviikkona kävimme ryhmämme kanssa Nairobin keskustassa – tarkoituksenamme hiukan kierrellä kaupunkia ja käydä myös tutustumassa ICYE Kenian toimistoon. Kierroksen jälkeen oli aika palata majapaikkaamme, ja oli todella hankalaa saada matatua kyseiselle alueelle pahimpaan ruuhka-aikaan yli 20 henkilölle.

Nairobin näköalatorni

Maisemat tornista
Orientaatioviikon kruunasi perjantain illallinen ja ”night out”. Ruokapöytä notkui mitä erilaisimpia herkkuja eri maista: valitettavasti oma, ”maailman paras pannukakku” meni kirjaimellisesti pannukakuksi, sillä reseptin mukaan pannari tulisi tehdä sähköuunissa jota ei kuitenkaan ollut käytettävissä – pannukakun oltua kaasulla toimivassa uunissa kaksi tuntia, luovutin. Illallisen jälkeen aloimme valmistautua varsinaista iltaa kohden: bile-matatu tuli hakemaan meitä majapaikastamme ja suuntasimme paikalliselle klubille. Olimme muutaman vaparin kanssa kerenneet jo tanssilattialle, kun meitä tultiin noutamaan jo pois, sillä ikäraja kyseiseen paikkaan oli 23+ ja suurin osa muista vapareista oli reilusti alle ikärajan. Päädyimme kuitenkin toiselle klubille, jossa harmikseni soi lähinnä eurooppalainen pop-musiikki. Kuinka tylsää! Jaksoimme kuitenkin jorata myöhään yöhön ja olimme takaisin majapaikassa vasta noin viiden pintaan aamuyöstä. Seuraava päivä olikin mielenkiintoinen – sen sijaan että olisi saanut nukkua pitkät, krapulaiset yöunet, meidän tuli olla laukut pakattuna kello 8 valmiina suuntaamaan kohti bussiasemaa. Oma strategiani oli ottaa baareilun jälkeen suihku, pukeutua matkavaatteisiin ja mennä sitten goisimaan muutamaksi tunniksi maakuupussin sisälle. Strategia toimi, ja olin lähtövalmiina muutaman tunnin yöunien jälkeen.
Tuntui jotenkin todella haikealta erota muista vapareista, erityisesti Sarahista, jonka kanssa olin viettänyt eniten aikaa Nairobissa. Bussimatka Kerichoon oli mielenkiintoinen: istuimme Kimin ja Maxin kanssa takapenkillä, potien krapulaa ja yrittäen nukkua. Tiet olivat suhteellisen hyvässä kunnossa, lukuun ottamatta HIDASTEITA joita tuntui olevan aina tietyn ajan välein. Kuvittele, että olet vaipumassa makoisaan uneen, ja sitten yhtä äkkiä hyppäät puoli metriä penkistä sen seurauksena, ettei bussikuski hidastanut vauhtiaan pompussa. Muutaman ennalta-arvaamattoman pompun jälkeen en enää edes yrittänyt nukkua, vaan tyydyin katselemaan henkeä salpaavia maisemia.

Saavuimme kuuden pitkän ja töyssyisen tunnin jälkeen Kerichoon. Host-isämme oli meitä vastassa bensa-asemalla johon bussi pysähtyi. Host-perheemme asuu noin tunnin (!!) kävelymatkan päästä Kerichon keskustasta, matatupysäkille on noin vartin matka ja siitä keskustaan hurauttaa matatulla tai boda bodalla (moottoripyörätaksi) vartissa. Perheeseemme kuuluu isän ja äidin lisäksi 15-vuotias tytär, 14-vuotias poika ja kodinhoitaja. Talossa on kolmen makuuhuoneen ja olohuoneen lisäksi sähköt, sisävessa ja suihkussa juokseva vesi. Perheellä on myös yksi kana tipuineen. Olemme todella onnekkaita, sillä mitä muilta vapareilta olen kuullut, heidän host-perheillä ei ole esimerkiksi juoksevaa vettä tai sähkö tulee aurinkopaneeleista.

Savannin symboli: Akai-puu
Kaikki on tähän mennessä sujunut hyvin, ainoa odotus joka musertui heti kättelyssä oli lämmin ilma. Nairobissa oli todella kylmä ja Kerichon ilmasto muistuttaa Suomen kesää: vettä, vettä, aurinkoa, vettä, aurinkoa. Muuten paikka on todella kauniin vihreä ja teeplantaaseja on silmän kantamattomiin. Myös ilma on täällä raikkaampaa kuin Nairobissa, jossa tuntui, että vaatteet ja hiukset olivat muutaman tunnin visiitin jälkeen ihan likaiset kaikesta saasteesta.

Kirahveja Nairobin kansallispuistossa

Eilen oli myös ensimmäinen päivämme Konnect Youth Consertiumissa, jossa kävimme lähinnä pyörähtämässä – projekti vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja pääsemme matkustamaan pari kertaa viikossa Narokin piirikuntaan, jossa he työskentelevät maasai-nuorten parissa.

En oikein ole vieläkään käsittänyt, että olen täällä useamman kuukauden. Jotenkin kaikki tuntuu vielä todella epätodelliselta – olin juuri tottunut ihmisiin ympärilläni orientaatioleirillä ja nyt pitäisi tottua uuteen perheeseeni, joka kylläkin vaikuttaa todella mukavalta! Tuntuu vain, että kaikkea uutta on niin paljon. En tiedä, olisiko minun sittenkin pitänyt etsiä projekti, jossa yöpyminen olisi tapahtunut työpaikalla? Kuinka sopeudun enää tässä iässä uuteen perheeseen? Vaikka meillä on täällä todella ”löyhät rajat” ja voimme matkustaa viikonloppuisin mitenkä vain haluamme, nyt alkuun tämä kaikki tuntuu todella haasteelliselta. Eiköhän se tästä, ajan kanssa!